torsdag 7. november 2013

I forhold til mennesker med problemer

At mange tilbyr mangt er ingen nyhet og heller ikke at mange utnytter grunnleggende behov til å selge gamle tricks.

På samme måte er det ingen nyhet at Dagbladet har lang tradisjon som kulturradikalt organ, opptatt av å bekjempe salg av kvinnekroppen, kvakksalveri og religiøs kremmervirksomhet.

Unntatt når de kan tjene penger på det.

Dermed er det ikke vanskelig å spå at de vil fortsette å slippe til reklamer for både den ene og den andre varianten av verdens eldste yrker.

For tiden er det særlig den andre varianten som er mest i skuddet, som for spådamen Bella, som er ikke noe ringere enn en "Populær og seriøs spådame" med "Sterk intuisjon og klare svar".

Hvordan markedsfører en så seriøs person seg? På noe så nøytralt som annonseplass understrekes at hun er en
veldig populær spåer som er oppriktig glad i sine medmennesker. Hun er født med unike evner noe hun har arvet etter sin mor. Bella kan hjelpe deg ut av uføret og fortelle deg hva fremtiden har å by på. I tillegg til sine evner har hun utdanning i forhold til mennesker med problemer.
Det opplyses imidlertid ikke hva slags utdannelse hun har sammenlignet med mennesker uten problemer.

Tilgjengjeld er hun nøye med å nevne at "Hun prater også spansk".

Som så ofte ser vi altså at ønsket om å gi "klare svar" formidles i uklar tale. Men har man noe så nyttig som unike evner, kan man altså hjelpe nettopp deg ut av uføret og fortelle hvor galt det kan godt det kommer til å gå i forhold til dine problemer.

Kort sagt forholdsvis uklart, men sagt på måter som det utvilsomt er empiri for at vekker håp, selv om det er mindre empiri for at det skaper varige løsninger.

Det er dermed betryggende at annonsen kan forsikre at dette er kvalitetskontrollerte tjenester.

Den andre spådamen med kunstnernavnet Luna på samme annonseside kan røpe at
- Vi går inn i en tid med ny bevissthet og nye energier. Gjennom samtaler, veiledning og energibalansering er det fullt mulig å frigjøre begrensningene vi har, og forløse vårt egentlige potensiale.
Med andre ord ingen ny tid, men samme gamle eller same ol' som det heter på fagspråket. Siden bevisstheten er som de seneste titusen år, brukes energien som alltid på å få kunder til å huske at de ikke føler seg så bra som de skulle ønske - og til å føle at de føler seg bedre etter å ha bladd opp noen blanke pinkoder.

Da er det ikke så nøye om man kaller det å "frigjøre begrensningene", "energibalansering" og forløse ditt "egentlige potensiale" eller å "komme i kontakt med ditt indre lys/åndene/altet/ditt manitoudyr".

Man skal i det hele tatt streve med å finne noen som lengter etter å være begrenset og ubalansert. Det er ikke hver dag jeg møter noen som jubler over sitt uforløste potensiale. En månelys samtale med en som kjenner fremtiden og ser ditt egentlige jeg er bedre enn ti fugler på taket.

At det ikke er mulig å måle en eneste effekt er ikke så viktig, så lenge kundene opplever det godt.

Luna utstråler ikke mindre måneskinn når hun skriver at
Jeg bruker intuisjon og klarsynthet som mine verktøy. Sammen kan vi fjerne begrensninger i dine underbevissthet og i dine følelser. 
Resultatet høres besnærende ut, selv om man ikke har for vane å gå på Clas Ohlson.
Gjennom dette finner vi fram til dine fremtidige verktøy og svar til dine utfordringer.
Med slike nyttige tilbud er det ikke underlig med gode tilbakemelding fra fornøyde kunder.
Først vil jeg si at dette mennesket er utrolig tilstede, oppmerksom, flink rådgiver, og mest av alt kan hun se hva som kommer til å skje i nærmeste framtid.
Ikke bare er hun der, hun lytter og gir råd - og vet hva som vil skje. Noe som kan være praktisk for en som er på jakt etter hus. Selv om det i dagens boligmarked ikke er hundre prosent nødvendig med klarsyn for å se at "her er det huskjøp i mærmeste framtid!" eller at "huset ligger på en plass som du/dere kanskje ikke har tenkt på".

Men det kan synes som det er noe mer nødvendig når dette følges opp med at det "ligger ca. 6 kilometer fra der dere bor nå, oppe på en liten topp med sjøutsikt på høyre side".

Hun kan til og med fortelle at de kommer til å feire jul der.

Og dette gikk selvsagt i oppfyllelse, ellers kan jeg spå at det ikke hadde kommet med i annonsen.

Så kan jeg også spå at det finnes lesere av annonsen som ikke tenker minst én av følgende
  1. Alt er bløff 
  2. Selvoppfyllende profeti - kunden lette på dette stedet som ble nevnt og valgte stedet som passet med spådamens klarsyn
  3. Den klarsynte visste tilfeldigvis om en bolig til salgs i området og nevnte den av sitt gode hjerte
  4. Den klarsynte visste at det ikke er mange steder i Norge uten bolig til salgs på høyder 6 km unna
  5. Den klarsynte kjente noen som skulle selge en bolig og fungerte som megler
Uansett ser jeg i mitt klarsyn at det kommer flere slike annonser. Enda så vanskelig det er å vite hvilket potensiale annonseavdelingen i Dagbladet ønsker å forløse for å hjelpe økonomiavdelingen ut av uføret og ubalanse.

3 kommentarer :

Even Hartmann Flood sa...

"frigjøre begrensningene" Hva betyr det: At begrensningene skal få fritt løp? Bli stadig sterkere?

Jeg gremmes.

Heidi sa...

Det som bekymrer meg mest akkurat nå, er at du tydeligvis har lest - og kanskje til og med betalt penger for - Dagbladet :o

Bjørn Are sa...

Kan berolige deg med at dette dukket opp gratis på jobben med denne siden oppslått og lagt på bordet foran meg av en kollega.