torsdag 15. januar 2009

Statsbegravelser

Siden vi nå er et land som holder seg til skikken statsbegravelser, er det ikke overraskende at Arne Næss får dette.

Men det oppfattes nok samtidig som lite konsekvent når - for å ta et aktuelt navn - Max Manus ikke fikk i 1996.

Man mistenker nesten økonomiske motiver. Litt sånn at hvis Manus skulle fått, måtte atskillige andre Linge-karer også kommet i betraktning. For ikke å glemme 333-skvadronen. Krigsseilerne er uansett glemt, så de nevner vi ikke.

Kort sagt, hvorfor tar ikke Fossen denne debatten?

4 kommentarer :

Hallvard sa...

Hei, ein liten kommentar :) Det kunne jo vore interessant å vite kva som hadde skjedd dersom Max Manus hadde døydd no, i etterkant av alt oppstyret rundt filmen. Då hadde sikkert han også fått statsdekt gravferd, eller kva?

Og hadde Arne Næss fått dekt si gravferd dersom han ikkje hadde vore med på dvd-ar, gjeve ut populærfaglege bøker etc. dei siste åra av livet?

Bjørn Are sa...

Han hadde garantert fått statsbegravelse, akkurat som Gunnar Sønsteby vil få.

Manus led vel både under at han ikke var direkte tilhenger av Ap, hevdet at Nygårdsvold hadde sviktet Norge før krigen (nedrustning og alt det der) og at det dengang ikke var spesielt politisk korrekt å være helt.

Dermed tok det nok ikke mange minuttene for Gro-regjeringen å avgjøre saken.

Hallvard sa...

Stemmer, ja, det visste eg ikkje. Men finst det eigentleg kriterier for kven som får statsfinansiert gravferd? Er det den sitjande regjeringa som bestemmer? Og du stemmer ikkje Ap, forstår eg? :D

Bjørn Are sa...

Jeg har vel i min tid stemt på de fleste partier mellom marxister og FrP, siden jeg er av disse naive vinglerne som aldri har klart å holde meg lojal til noe politisk parti.

Men Ap står nok ikke min hjerne nærmest for tiden, nei.