fredag 31. mai 2013

Eksisterer boken?

Og der kunne boken bestilles.

Vi siterer fra omtalen.
Eksisterer Gud? Dette spørsmålet har teologer og filosofer diskutert siden antikken. De er ikke blitt enige, og dermed kunne man tenke at det er et håpløst prosjekt. Men samtalene gjennom tidene har vært fruktbare. For spørsmålet om Gud finnes er i praksis å vurdere spekteret av argumenter for og mot ulike gudsbilder, og her har diskusjonen kommet langt i å avklare hvilke gudsbilder som ikke er brukbare, og hvor gode argumenter det er for ulike gudsbilder.
I boka går forfatterne systematisk gjennom ulike argumenter for og mot Guds eksistens med et religionsfilosofisk utgangspunkt. Boka er skrevet for studenter i filosofi, religionsvitenskap og teologi på bachelornivå, men vil også ha interesse for andre som er opptatt av diskusjonene om Guds eksistens.
Siden språkvaskingen er i ferd med  bli ferdig, kan det til og med være at boken eksisterer i august.

Skulle du ha glemt å melde deg på dette kurset, er det ikke for sent.

10 kommentarer :

Ragnar sa...

Hurra! Endelig!

Gratulerer så mye :)

Bjørn Are sa...

Tusen takk!

Da har du noe å lese på i høst:)

Morten Magelssen sa...

Flott jobbet, ser frem til å lese!

Anonym sa...

Denne boken ser jeg virkelig frem til å lese. Sommeren kan ikke forsvinne fort nok :)

Anonym sa...

hei Bjørn

Er snart ferdig med svar på tiltale. Den har svekket min positive fordom om ateismens rasjonalitet. Samtidig har den bidratt til en mer positiv forståelse av Kristen historie - takk for det.

Det jeg kunne tenke meg er å forstå ordentlig hva du mener om arvesynd, treenighet og tilgivelse. Du nevner noe om det i boken, men jeg vet ikke helt om det du presenterer er ditt eget syn. Det kunne sikkert også behandles mer gjennomgående. Har du noen artikler om det her på bloggen evt noe annet sted?

Mvh

Thomas

Bjørn Are sa...

Hei Thomas!

Takk for hyggelig tilbakemelding, godt å se at boken leses.

Dette med arvesynd, treenighet og tilgivelse er jo store temaer og jeg sier en god del om dem i boken, så ikke helt sikker på hva du savner?

Jeg har skrevet noe om det i andre sammenhenger, men muligens ikke mer enn i boken og uansett såpass spredt at det kanskje er best å skrive noe mer konsentrert. Det er mulig at jeg da vil starte med treenigheten, siden jeg vel sier minst om det temaet i Svar på tiltale.

John David Didriksen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
John David Didriksen sa...

Vet du om denne boka vil komme som e-bok?

Bjørn Are sa...

Dessverre ikke i første omgang, men jeg har bedt forlaget vurdere saken.

dabide sa...

Ja til e-bok!