mandag 14. desember 2009

Disputas

Selvsagt alt for sen beskjed, men skulle du mot all formodning ha tid å avsette i julerushet, finnes det dårligere alternativer enn å få med deg Atle Søviks prøveforelesninger og doktorgradsdisputas tilknyttet feltet religionsfilosofi og Det ondes problem.

Den første prøveforelesningen (disse akademiske uttrykkene) skjer i dag 16:15 over oppgitt emne ´Hva er religionsfilosofi?´ og den andre 17:15 over selvvalgt emne, ’Hvilke premisser bør ligge til grunn for at det skal bli god religionskritikk?’.

I morgen braker det så løs 10:15 når doktoranden (disse akademiske uttrykkene) i usminket offentlighet forsvarer sin avhandling ‘The Problem of Evil and the Power of God: On the Coherence and Authenticity of some Christian Theodicies with Different Understandings of God’s Power.

Skulle det ikke være nok med Atle, bys blant opponentene på Mikael Stenmark fra Uppsala universitet, mannen bak en av de aller beste bøker om tro og vitenskap, How to Relate Science and Religion: A Multidimensional Model (Eerdmans, 2004).

Alt på MF, i Aud. I, Gydas vei 4.

Sammendrag av avhandlingen finnes her.

4 kommentarer :

Kjetil Mogård Bergem sa...

Skulle så veldig, veldig gjerne vært der, men har reist sørover for jula. Hadde håpet å få det med meg, men sånn ble det ikke.
De tar vel ikke tilfeldigvis opp hele greia på tape og publiserer det fritt for alle på nettet? :)

Bjørn Are sa...

Dumt, men slik går det når de legger ting til juleinnspurten.

Ellers tar jeg rent tilfeldigvis ikke opp.

Det blir nok noen artikler ut av det fra Atle, uansett;-)

Ragnar Mogård Bergem sa...

Tar du opp?

Ser nå på tidsplanen at det blir noget vanskelig å komme meg i vei. Må jobbe så svetten spruter fram til jeg drar hjem til jul.

Hadde satt pris på å få tilgang til opptaket!

Bjørn Are sa...

Sorry, jeg tar ikke opp...

Men avhandlingen vil bli tilgjengelig som bok.

Dukker det opp avgjørende ekstra gullkorn under disputasen, skal jeg notere meg det;-)